Jeżeli czytasz ten wpis, to bardzo możliwe, że planujesz rozpocząć współpracę w nowej organizacji. W Twojej skrzynce znajduje się już przesłana umowa B2B, która „wymaga jedynie podpisu i odesłania”.
Wiesz jednak, że wysokość wynagrodzenia nie jest jedynym elementem umowy B2B (zwłaszcza w branży IT) i konieczne jest wnikliwe przeanalizowanie poszczególnych postanowień umowy.
Żeby Ci pomóc, w tym wpisie przedstawiam kluczowe elementy, na które należy zwrócić uwagę, analizując umowę B2B w branży IT.
1. Status kontraktora a status pracownika
Jako programista „na B2B” musisz wiedzieć, że dla kontrahenta technicznie będziesz zewnętrznym dostawcą.
W związku z tym nie będą Cię automatycznie dotyczyły „benefity” zarezerwowane dla pracowników, w tym między innymi:
-
- urlopy,
-
- ograniczenie odpowiedzialności,
-
- pokrycie kosztów związanych z podróżami służbowymi.
Nie oznacza to jednak, że nie możesz oczekiwać, by te kwestie zostały odpowiednio uregulowane w Twojej umowie B2B.
2. Zakaz konkurencji w umowie B2B
Postanowienia dotyczące zakazu konkurencji są bardzo często stosowane w ramach umów B2B z programistami. Ich zasadniczym celem jest ochrona uzasadnionych interesów kontrahenta.
W wielu umowach, z którymi spotkałem się w mojej praktyce, zakazy konkurencji były jednak sformułowane zbyt szeroko i nieprecyzyjnie. Wiązało się to z tym, że programista miał wątpliwości, czy może podejmować określone działania (np. rozwijać dodatkowo swój start-up) czy też nie.
Oprócz precyzyjności postanowień dotyczących zakazu konkurencji, przy analizowaniu zakazu konkurencji, zwróć także uwagę na okres jego obowiązywania. W większości przypadków takie postanowienia powinny obowiązywać przez okres trwania umowy B2B oraz ewentualnie przez okres od 6 do 12 miesięcy po jej rozwiązaniu. Co istotne – jeżeli za przestrzeganie zakazu ma należeć Ci się wynagrodzenie, to powinno to zostać dodatkowo przewidziane w kontrakcie. Wynika to z tego, że w przypadku umowy B2B w przepisach nie został przewidziany minimalny próg odszkodowania za przestrzeganie zakazu.
3. Zakres usług i sposób rozliczania
W miarę możliwości postaraj się o precyzyjne określenie usług, które mają być przez Ciebie realizowane. Ustal również zasady rozliczeń z kontrahentem (jest to istotne nie tylko w sytuacji, kiedy planujesz skorzystać z ulgi IP Box czy rozliczać się na ryczałcie).
Zarówno Ty jak i Twój kontrahent z branży IT powinniście wiedzieć dokładnie, co będzie wykonywane w ramach umowy, w jakim wymiarze czasowym oraz czy rozliczenie usług będzie odbywać się według stawki godzinowej czy też za ustalonym miesięcznym wynagrodzeniem.
W przypadku rozliczenia godzinowego najprawdopodobniej konieczne będzie przygotowywanie na bieżąco zestawień godzin i zrealizowanych zadań. Najlepiej uzgodnić wzór takiego dokumentu już wcześniej. Zwróć też uwagę na postanowienia dotyczące akceptacji takiego zestawienia. Pozostawienie zbyt dużej swobody Twojemu kontrahentowi w tym aspekcie może okazać się dla Ciebie ryzykowne.
Jeśli chodzi o wystawiane faktury, to zadbaj o to, by termin płatności wynikający z umowy nie był zbyt odległy. W praktyce często stosowany jest termin 14 dni od daty wystawienia faktury.
4. Kary umowne i odpowiedzialność w umowach B2B
Przypomnę – zawierając umowę w ramach B2B, nie jesteś pracownikiem. Nie jesteś więc chroniony pewnymi regulacjami prawa pracy. Odpowiadasz całym swoim majątkiem.
W związku z tym zwróć uwagę, by postarać się wprowadzić do umowy górne limity Twojej odpowiedzialności. Takie limity mogą być powiązane na przykład z Twoim miesięcznym wynagrodzeniem.
Jeżeli chodzi o kary umowne, to te bardzo często znajdziesz w postanowieniach dotyczących zakazu konkurencji, postanowieniach dotyczących poufności czy też klauzulach non-solicitation („podbieranie” klientów/pracowników). Oczywiście najkorzystniejszym dla Ciebie rozwiązaniem byłoby usunięcie jakichkolwiek kar umownych z kontraktu. Jeżeli jednak nie jest to możliwe, negocjuj ich obniżenie.
5. Prawa autorskie
Ten obszar z dużym prawdopodobieństwem został zaadresowany w Twoim wzorze. Jako programista musisz zwrócić uwagę przede wszystkim na moment przeniesienia majątkowych praw autorskich do tworzonego kodu. Oczywiście najkorzystniej dla Ciebie będzie, jeśli do takiego przeniesienia dojdzie dopiero w momencie zapłaty wynagrodzenia.
Sprawdź też ewentualne kary umowne za szkody kontrahenta w przypadku, jeśli naruszyłeś czyjeś prawa autorskie.
6. Rozwiązanie umowy B2B
Jeśli chodzi o rozwiązanie umowy B2B, to sprawdź, czy Twój kontrahent nie zastrzegł sobie możliwości natychmiastowego rozwiązania umowy na wypadek określonych zdarzeń. Jeżeli tak, to takie zdarzenia powinny zostać sprecyzowane. Postanowienia w Twojej umowie B2B nie powinny ograniczać się do lakonicznego „naruszenia umowy”. Nie chcesz przecież, by Twój kontrahent rozwiązał z Tobą umowę, ponieważ zestawienie godzin nie zostało doręczone na czas.
7. Inne
Inne istotne kwestie, na które należy zwrócić uwagę to np.:
-
- postanowienia dotyczące poufności (te w niektórych organizacjach mogą być regulowane w odrębnej umowie),
-
- przetwarzanie danych osobowych,
-
- brak równowagi stron (niestety ten problem często pojawia się w umowach, które opiniuję).
Dodatkowo niech z umowy wynika wprost, że:
-
- twoje wynagrodzenie będzie powiększone o VAT,
-
- umowa została zawarta na czas określony/nieokreślony,
-
- kontrahent zapewnia Ci sprzęt,
-
- twoje wydatki związane np. z podróżą zostaną Ci zwrócone,
-
- w przypadku sporu w pierwszej kolejności postaracie się załatwić sprawę polubownie.
Oczywiście Twoja umowa B2B może przewidywać inne, czasem „egzotyczne” postanowienia. W związku z tym opisane punkty nie mogą wyczerpać zagadnienia kontraktowania umów B2B w branży IT.
Dlatego jeżeli masz wątpliwości co do swojego kontraktu i chcesz go skonsultować z prawnikiem, zachęcam do kontaktu ze mną. Na tej stronie znajdziesz informacje, jak mogę Ci pomóc.