...

Jak samodzielnie przygotować regulamin sklepu internetowego

Regulamin Sklepu Internetowego

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą i planujesz prowadzić bądź też już prowadzisz sklep internetowy, to najprawdopodobniej masz świadomość, że działanie takiego biznesu wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymogów wynikających z przepisów.

Jednym z takich wymogów jest posiadanie regulaminu e-sklepu – czyli dokumentu, który określa z jednej strony prawa i obowiązki sprzedającego, a z drugiej reguluje również sytuację kupujących.

Mimo, że posiadanie regulaminu jest obowiązkowe, to moim zdaniem nie powinnaś/powinieneś traktować go jako jeden z uciążliwych warunków, które trzeba spełnić przed otworzeniem e-sklepu. Dobrze skonstruowany regulamin pozwala bowiem między innymi uregulować relację z klientami z korzyścią dla Ciebie i zmniejszyć ryzyko zgłaszania roszczeń przez kupujących.

W tym wpisie podzielę się z Tobą pewnymi informacjami i spostrzeżeniami, które mogą okazać się pomocne, jeżeli postanowisz samodzielnie stworzyć regulamin Twojego e-sklepu.

1. Przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego bazuj na przepisach

W Internecie można znaleźć wiele gotowych szablonów do wykorzystania przy tworzeniu własnego regulaminu e-sklepu. Niestety może zdarzyć się, że taki szablon nie będzie dostosowany do Twojego procesu sprzedażowego lub też nie będzie obejmował wszystkich elementów wymaganych przez przepisy.

Niezależnie od tego, czy planujesz samodzielnie przygotować swój regulamin, czy też posiłkujesz się gotowymi wzorami, rozsądne jest bazowanie między innymi na takich regulacjach jak Kodeks Cywilny (np. art. 3853), ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tu zapoznaj się choćby z art. 8) czy też ustawa o prawach konsumenta (art. 12).

Co istotne – regulacje dotyczące regulaminów powinny być przez Ciebie cyklicznie monitorowane. W ten sposób zmniejszysz ryzyko, że Twój regulamin częściowo się zdezaktualizuje, a Ty narazisz się tym samym na uciążliwe konsekwencje.

2. Ustal kto jest Twoim klientem

Jeśli tworzysz lub weryfikujesz regulamin Twojego e-sklepu, bardzo istotne jest, żebyś wiedziała/wiedział, do kogo kierujesz swoją ofertę.

Jeżeli Twoimi klientami mają być zarówno konsumenci jak i przedsiębiorcy, to w przypadku tych drugich w regulaminie Twojego sklepu możesz uregulować ich sytuacje odmiennie (np. wyłączyć rękojmię za wady sprzedawanych towarów). Z tak znacznej swobody nie będziesz cieszył/a się jednak w przypadku, gdy Twoimi klientami będą konsumenci.

Co istotne, niektóre przepisy dotyczące konsumenta stosuje się – od 1 stycznia 2021 r. – także do tych przedsiębiorców jednoosobowych, którzy zawierają z Tobą umowę, która nie ma dla nich charakteru zawodowego. Taka sytuacja wystąpi np. jeżeli mechanik samochodowy zakupi w Twoim sklepie np. drukarkę i poprosi o fakturę na dane jego działalności.

W związku z tym, przy tworzeniu/weryfikacji regulaminu zwróć uwagę na to, jak jest w nim zdefiniowany konsument. Jeżeli ta definicja nie będzie obejmowała grupy, w skład której wchodzi wcześniej wspomniany przykładowy mechanik, to możesz narazić się na nieprzyjemne konsekwencje. Jedną z nich może być  np. skorzystanie przez takiego mechanika z prawa odstąpienia od umowy chociażby po 10 miesiącach od zakupu drukarki w Twoim e-sklepie (bo nie został poinformowany o przysługującym prawie odstąpienia od umowy; informowałeś tylko konsumentów, których kiedyś zdefiniowano zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego).

 Warto dodać, że w przypadku grupy „przedsiębiorco-konsumentów” w dalszym ciągu zachowujesz prawo do wyłączenia względem nich rękojmi* (i to zdarza się w praktyce). Musisz jednak pamiętać, by zastrzec to w regulaminie.

*Uprawnienie takie może być już niebawem wyłączone. Wynika to z tego, że aktualnie procedowana jest zmiana przepisów dotycząca Kodeksu cywilnego i ustawy o prawach konsumenta.

3. Unikaj klauzul niedozwolonych.

Przy przygotowywaniu regulaminu zwróć uwagę, by nie znajdowały się w nim tzw. klauzule niedozwolone. Takie klauzule to postanowienia umowy, zawieranej z konsumentem i „przedsiębiorco-konsumentem”, które:

  • nie zostały indywidualnie uzgodnione (a tak będzie w przypadku Twojego regulaminu);
  • kształtują prawa i obowiązki ww. grup w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając ich interesy;
  • nie dotyczą głównych świadczeń stron (w tym ceny/wynagrodzenia).

Jeżeli przewidziane przez Ciebie postanowienie regulaminu zostanie uznane za klauzulę niedozwoloną, to nie będzie ono wiązało kupujących. Umowa będzie jednak obowiązywała w pozostałym zakresie.

Katalog klauzul, które – w razie wątpliwości – będzie uważać się za klauzule niedozwolone został częściowo (przykładowo) wskazany we wspomnianym już wyżej art. 3853 Kodeksu cywilnego.

Katalog ten obejmuje między innymi postanowienia, które.:

  • wyłączają lub istotnie ograniczają odpowiedzialność względem konsumenta (i przedsiębiorco-konsumenta) za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania,
  • uzależniają zawarcie, treść lub wykonanie umowy od zawarcia innej umowy, niemającej bezpośredniego związku z umową zawierającą oceniane postanowienie,
  • uprawniają kontrahenta do jednostronnej zmiany umowy bez ważnej przyczyny wskazanej w tej umowie.

A teraz kilka przykładów klauzul, które zostały uznane za niedozwolone przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów:

  1. Właściciel sklepu zastrzega sobie prawo do zmiany treści regulaminu bez konieczności powiadamiania użytkowników (sygnatura – XVII AmC 1849/16),
  2. Złożenie zamówienia w sklepie internetowym […] jest równoznaczne z akceptacją niniejszego regulaminu (sygnatura – XVII AmC 691/16),
  3. Wszelkie spory powstałe na gruncie Regulaminu lub umów sprzedaży rozstrzygał będzie polski sąd powszechny. Sądem właściwym dla rozstrzygania sporów wynikających z umowy sprzedaży jest sąd właściwy dla siedziby pozwanego (sygnatura – XVII AmC 268/17),
  4. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych ze stosowaniem niniejszego Regulaminu Organizator zastrzega sobie prawo do ostatecznej interpretacji jego postanowień (sygnatura – XVII AmC 1799/16).

Samodzielne stworzenie regulaminu sklepu internetowego nie jest zadaniem prostym. Mam jednak nadzieję, że chociaż częściowo rozwiałem Twoje wątpliwości i sam proces będzie dla Ciebie łatwiejszy.

Pamiętaj jednak, że powyższy artykuł nie jest poradą prawną. Jeżeli jednak postanowisz, że potrzebujesz stworzyć regulamin Twojego e-sklepu lub skonsultować dotychczasowy, zachęcam do kontaktu ze mną. Zadzwoń, napisz maila lub skontaktuj się za pomocą Messengera.

Opublikowano wE-commerce

Podobne wpisy

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.