Korzystanie z rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji staje się w obecnych realiach nieodłącznym towarzyszem przedsiębiorców. Nic dziwnego – wdrożenie AI w organizacji często pozwoli zmniejszyć koszty i przyśpieszy sporą część procesów.
Jeżeli Twoja firma już korzysta z tych rozwiązań lub też planuje je wdrożyć w przyszłości, to moim zdaniem warto znać praktyki, które pozwalają chociaż częściowo okiełznać ryzyka związane z korzystaniem z tej technologii.
Garść praktycznych wskazówek dotyczących wdrożenia AI w Twojej firmie przybliżę Ci w dzisiejszym wpisie.
Zidentyfikuj, jak AI jest wykorzystywane w Twojej firmie
Kluczowym krokiem, który powinien poprzedzać pozostałe jest zdefiniowanie, jakie narzędzia generatywnej AI i w jaki sposób mają być wykorzystywane. Możliwych wariantów jest tutaj sporo – AI może być wykorzystywany w pracy programistów, pomagać analizować dane czy komunikować się z klientami, tworzyć teksty i obrazy lub choćby wspierać przy wykonywaniu tłumaczeń.
Jeżeli poprawnie określisz, jakie rozwiązania będą wykorzystywane w Twojej firmie, to łatwiej będzie Ci zidentyfikować obszary, które wymagają zaopiekowania. Dodatkowo w bardziej świadomy sposób będziesz mógł/mogła wdrożyć politykę korzystania z AI, o której niżej.
Pamiętaj o kwestiach prawnych
Tworzenie prawa regulującego korzystanie z narzędzi generatywnej AI postępuje w naszym otoczeniu powoli. Trzeba jednak pamiętać, że zanim konieczne będzie uwzględnienie wymogów wynikających z nadchodzących lub wdrożonych regulacji, to już obecnie istnieje wiele problemów, z którymi borykają się przedsiębiorcy korzystający z AI (nawet jeżeli nie zdają sobie z tego sprawy).
Prawa autorskie
Chodzi tu między innymi o kwestie praw do wytworów stworzonych przez lub przy wykorzystaniu z rozwiązań generatywnej AI. Musisz wiedzieć, że w większości przypadków wytwory takich rozwiązań nie będą stanowiły utworów w rozumieniu prawa autorskiego i – co istotne – nie będą przysługiwały Ci prawa autorskie do stworzonego przez AI outputu. Z pewnymi wyjątkami będzie to dotyczyło między innymi tekstów wygenerowanych przez ChatGPT, grafiki wyrzuconej przez Midjourney czy tłumaczeń wykonanych w translatorze.
Odpowiedzialność
Innym ryzykiem, z którego należy sobie zdawać sprawę jest ponoszenie odpowiedzialności za błędy wytworów AI. Rozwiązania AI nie są wolne od błędów – kto poniesie w takim razie odpowiedzialność w przypadku, gdy treści wygenerowane np. przez ChatGPT będą nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd? Tutaj każdorazowo konieczne będzie przeanalizowanie regulaminu określającego warunki prawne danego narzędzia. Generalnie jednak będzie można przyjąć jako punkt wyjścia, że dostawcy rozwiązań w mniej lub bardziej przystępny sposób wyłączają lub limitują swoją odpowiedzialność.
Poufność i dane osobowe
Zwróć też uwagę na kwestie poufności. Często zdarza się, że input, który jest wprowadzany do konkretnego narzędzia może być – zgodnie z umową czy przepisami – objęty obowiązkiem zachowania go w poufności. Analogicznie będzie z danymi osobowymi. To istotne, ponieważ producenci narzędzi generatywnej AI powszechnie zastrzegają sobie szereg praw do takiego inputu, w tym do korzystania z niego w celu rozwoju usług. Oznacza to, że „karmiąc” dane narzędzie określonymi danymi, możesz potencjalnie naruszać umowę lub przepisy. Jednocześnie narażasz się na odpowiedzialność prawną.
Co możesz zrobić
W związku z przedstawionymi problemami warto moim zdaniem rozważyć:
a) Wprowadzenie wewnętrznej polityki opisującej dozwolone w firmie sposoby korzystania z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji. Takie regulacje powinny kompleksowo opisywać między innymi:
- narzędzia zaakceptowane w Twojej firmie i procedury akceptacji nowych narzędzi;
- ryzyka wiążące się z korzystaniem z AI (np. w zakresie praw autorskich);
- obowiązki w zakresie weryfikacji outputu;
- zakazy wprowadzania do narzędzi informacji poufnych czy danych osobowych.
b) Prowadzenie okresowych szkoleń w zakresie AI;
c) Uwzględnienie możliwości korzystania z narzędzi AI w umowach z klientami.
Oczywiście opisane wyżej kroki nie zawsze okażą się wystarczające. W mojej ocenie powinny jednak stanowić dobry fundament pozwalający Twojej firmie uniknąć chociaż częściowo ryzyka związanego z korzystaniem z AI.
Ten artykuł nie jest poradą prawną. Jeżeli masz wątpliwości co do korzystania z AI w Twojej firmie, zachęcam do kontaktu ze mną. Zadzwoń, napisz maila lub skontaktuj się za pomocą Messengera.