...

AI w firmie – dobre praktyki

AI w firmie - dobre praktyki

Korzystanie z rozwiązań generatywnej sztucznej inteligencji staje się w obecnych realiach nieodłącznym towarzyszem przedsiębiorców. Nic dziwnego – wdrożenie AI w organizacji często pozwoli zmniejszyć koszty i przyśpieszy sporą część procesów.

Jeżeli Twoja firma już korzysta z tych rozwiązań lub też planuje je wdrożyć w przyszłości, to moim zdaniem warto znać praktyki, które pozwalają chociaż częściowo okiełznać ryzyka związane z korzystaniem z tej technologii.

Garść praktycznych wskazówek dotyczących wdrożenia AI w Twojej firmie przybliżę Ci w dzisiejszym wpisie.

Zidentyfikuj, jak AI jest wykorzystywane w Twojej firmie

Kluczowym krokiem, który powinien poprzedzać pozostałe jest zdefiniowanie, jakie narzędzia generatywnej AI i w jaki sposób mają być wykorzystywane. Możliwych wariantów jest tutaj sporo – AI może być wykorzystywany w pracy programistów, pomagać analizować dane czy komunikować się z klientami, tworzyć teksty i obrazy lub choćby wspierać przy wykonywaniu tłumaczeń.

Jeżeli poprawnie określisz, jakie rozwiązania będą wykorzystywane w Twojej firmie, to łatwiej będzie Ci zidentyfikować obszary, które wymagają zaopiekowania. Dodatkowo w bardziej świadomy sposób będziesz mógł/mogła wdrożyć politykę korzystania z AI, o której niżej.

Pamiętaj o kwestiach prawnych

Tworzenie prawa regulującego korzystanie z narzędzi generatywnej AI postępuje w naszym otoczeniu powoli. Trzeba jednak pamiętać, że zanim konieczne będzie uwzględnienie wymogów wynikających z nadchodzących lub wdrożonych regulacji, to już obecnie istnieje wiele problemów, z którymi borykają się przedsiębiorcy korzystający z AI (nawet jeżeli nie zdają sobie z tego sprawy).

Prawa autorskie

Chodzi tu między innymi o kwestie praw do wytworów stworzonych przez lub przy wykorzystaniu z rozwiązań generatywnej AI. Musisz wiedzieć, że w większości przypadków wytwory takich rozwiązań nie będą stanowiły utworów w rozumieniu prawa autorskiego i – co istotne – nie będą przysługiwały Ci prawa autorskie do stworzonego przez AI outputu. Z pewnymi wyjątkami będzie to dotyczyło między innymi tekstów wygenerowanych przez ChatGPT, grafiki wyrzuconej przez Midjourney czy tłumaczeń wykonanych w translatorze.

Odpowiedzialność

Innym ryzykiem, z którego należy sobie zdawać sprawę jest ponoszenie odpowiedzialności za błędy wytworów AI. Rozwiązania AI nie są wolne od błędów – kto poniesie w takim razie odpowiedzialność w przypadku, gdy treści wygenerowane np. przez ChatGPT będą nieprawidłowe lub wprowadzające w błąd? Tutaj każdorazowo konieczne będzie przeanalizowanie regulaminu określającego warunki prawne danego narzędzia. Generalnie jednak będzie można przyjąć jako punkt wyjścia, że dostawcy rozwiązań w mniej lub bardziej przystępny sposób wyłączają lub limitują swoją odpowiedzialność.

Poufność i dane osobowe

Zwróć też uwagę na kwestie poufności. Często zdarza się, że input, który jest wprowadzany do konkretnego narzędzia może być – zgodnie z umową czy przepisami – objęty obowiązkiem zachowania go w poufności. Analogicznie będzie z danymi osobowymi. To istotne, ponieważ producenci narzędzi generatywnej AI powszechnie zastrzegają sobie szereg praw do takiego inputu, w tym do korzystania z niego w celu rozwoju usług. Oznacza to, że „karmiąc” dane narzędzie określonymi danymi, możesz potencjalnie naruszać umowę lub przepisy. Jednocześnie narażasz się na odpowiedzialność prawną.

Co możesz zrobić

W związku z przedstawionymi problemami warto moim zdaniem rozważyć:

a) Wprowadzenie wewnętrznej polityki opisującej dozwolone w firmie sposoby korzystania z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji. Takie regulacje powinny kompleksowo opisywać między innymi:

  • narzędzia zaakceptowane w Twojej firmie i procedury akceptacji nowych narzędzi;
  • ryzyka wiążące się z korzystaniem z AI (np. w zakresie praw autorskich);
  • obowiązki w zakresie weryfikacji outputu;
  • zakazy wprowadzania do narzędzi informacji poufnych czy danych osobowych.

b) Prowadzenie okresowych szkoleń w zakresie AI;

c) Uwzględnienie możliwości korzystania z narzędzi AI w umowach z klientami.

Oczywiście opisane wyżej kroki nie zawsze okażą się wystarczające. W mojej ocenie powinny jednak stanowić dobry fundament pozwalający Twojej firmie uniknąć chociaż częściowo ryzyka związanego z korzystaniem z AI.

Ten artykuł nie jest poradą prawną. Jeżeli masz wątpliwości co do korzystania z AI w Twojej firmie, zachęcam do kontaktu ze mną. Zadzwoń, napisz maila lub skontaktuj się za pomocą Messengera.

Opublikowano wOgólny

Podobne wpisy

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.